Card Crawl

Card Crawl

karty14. jún 2019
ikona - Card Crawl

Card Crawl - kartová, bojová RPG? v podstate je to len hra v Inventári. si ty, máš dve ruky a batoh. nič viac. a bojuješ. výborné a brutálne jednoduché. a zábava.

zase si v krčme a sedíš za stolom oproti veľkému trollovi, či čo to je a hráš karty. troll si najprv odpije z plného pohára kvalitného piva, utrie si rukou ústa a rozdá Ti karty. je to Tvoj krupiér, nie protivník, pretože táto kartová hra je na princípe vykladania kariet ako sú typy hier Passians alebo Solitaire. karty sa z balíčka ťahajú, vykladajú na stôl a likvidujú. to je v stručnosti hra Card Crawl.

kiež by som mal aspoň 3 ruky

takto môže každý zvolať, kto v polovici hry už nevie, kam by karty ukladal a to je práve princíp hry: ako si poradiť vhodným ukladaním kariet do rúk alebo batohu tak, aby si efektívne mohol bojovať s príšerami, ktoré Ťa napádajú.

ako to funguje? celá hra je o štyroch pozíciach v dvoch radoch. na horný rad krupiér troll (a v ďalších leveloch aj iný ozembuch) uloží 4 karty a keď tam už je iba jedna, tak opäť doloží ďalšie 3 karty z balíčka kariet. hra končí, keď už doložil všetko a Ty si sa zo všetkými kartami vysporiadal. dolný rad sú tvoje 4 karty. tieto:

  • ľavá ruka - čiže miesto pre kartu, ktorú zoberieš do ľavej ruky
  • hlava - tam vždy je karta, ktorá reprezentuje hrdinu
  • pravá ruka - čiže miesto pre kartu, ktorú zoberieš do pravej ruky
  • batoh - kde si môžeš jednu kartu odložiť na použitie neskôr

je niekoľko typov kariet, s ktorými hráš. niektoré, podľa logiky môžeš vziať, niektoré nie. napríklad príšeru, čo žerie dušu Soul Eater-a za 10 bodov si asi nechceš dať do batoha. čiže príšery nie, ostatné všetko môžeš zobrať a použiť. 

  • príšery - vždy ostávajú na hornom riadku, proti nim bojuješ
  • zbrane - ako meče a dýky
  • brnenie - hlavne štíty
  • kúzla - v podobe zvitkov s rôznymi účinkami
  • lektvar - alebo potion, ktorý Ti dáva život
  • mince - zlatiaky, celé truhlice zlata :-) za ktoré si kupuješ ďalšie karty

absolútne logická hra

áno a navyše s výbornou a rýchlou hrateľnosťou. hra Card Crawl a vlastne aj ďalšie hry od Tiny Touch Tales ako sú Card Thief a Maze Machina sú dokonalo prepracované, aby boli logické. ved posúď sám, popíšem Ti mechaniku hry.

z horného riadku zoberieš kartu z mečom a dáš si ju do pravej ruky. potom zoberieš štít, ak tam taká karta je a dáš si ju do ľavej ruky. super, už si chránený a môžeš bojovať. ak je v hornom riadku karta s príšerou, zoberieš meč a drag-and-drop ju položíš na kartu s príšerou. sek a príšere sa odpočíta život podľa sily meča. ak má príšera 10 životov a meč má silu 4, tak príšera nie je mŕtva, ale už má len 6 životov. ale Ty už nemáš druhý meč, takže môžeš sa rozhodnúť, že nechať príšeru zaútočiť na seba. zoberieš kartu s príšerou a drag-and-drop (to už nebudem viac písať ako pre debilov, veď to chápeš, čo máš robiť) ju položíš na štít. pozor nie na hrdinu, to by si dostal ránu priamo do tela. ak má štít obranu 2 body a príšera má ešte 6 bodov, tak Tvoj štít prelomí s dvoma bodmi a s ostatnými bodmi sa zahryzne do Teba, čiže Tvoj hrdina stratí 4 životy. ak si mal menej, tak si mŕtvy.

našťastie sú tu ešte kúzla. kúzlo si dáš do ruky, aby si si ho prečítal, potiahneš ho na kartu hrdinu a buď sa už kúzlo automaticky vykoná, alebo sa musí vykonať tak, že s ním potiahneš na nejakú príšeru. bacha, keď si uložíš kúzlo do batoha, tak aby si ho použil, musíš mať jednu ruku voľnu! lebo ňou vytiahneš kúzlo z batoha. ak máš v ruke štít, tak to nedokážeš. a to je tá krásna logika hry, nad ktorou sa rozplývam. ak máš v jednej ruke meč a v druhej štít, ako si chceš zaviazať šnúrky od topánok?

karty z mincami a zlatými truhličkami fungujú na trocha inom princípe. kartu si zoberieš, buď do rúk, alebo do batoha. ak sa ukončí kolo, čiže ak sa z horného riadku zbavíš 3 kariet a troll Ti naukladá ďalšie karty, tak všetky karty s peniazmi zmiznú. pripočítajú sa Ti. aj to je logické, nie? ved keď zmohlíš 5 eurovku v dlani, nepôjdeš si ju dávať do peňaženky, keď do Teba seká Incubus - nejaký démon, čo ani neviem, čoho je schopný. 

život dávajúce lektvary - fľaštičky majú účinok hneď ako si ich dáš do jednej z rúk. to znamená, že fľašku vypiješ, ale pozor, prázdna fľaška Ti ostane v ruke až do konca kola. ale keď si chceš odložiť lektvar na neskôr, môžeš si ho dať do batohu. no nezabudni, aby si si ho logol, zase musíš mať prázdnu ruku. a zase musím povedať - dokonale logické!

to je všetko. žiadne ďalšie procesy tam nie sú. ale to stačí na to, aby si sa mohol perfektne zabávať. no a kde je zádrheľ? (je toto krásne slovo spisovné aj s mäkčeňom na L?)

  1. zádhreľ - nemáš voľné pozície na karty. to znamená napríklad v jednej ruke máš prázdnu fľaštičku a v druhej mince, v batohu štít. a v hornom riadku 3 príšerky. tak musíš ich nechať vedome sekať do svojho hrdinu. takže vždy dbaj na voľné ruky.
  2. zádrheľ - do batohu sa Ti zmestí len jedna karta. čo si vyberieš? budeš sušiť lektvar alebo kúzlo na ďalšie použitie? alebo radšej prázdny batoh, aby si tam mohol v prípade nutnosti ešte niečo šuchnúť?
  3. zádrheľ - počet Tvojich životov + zbrane, štíty, lektvary v jednom kole môže byť menej, ako sila príšer v hornom riadku. napríklad máš už len 4 životy a príšera Slime má 5. si v koncoch = si mŕtvy.

myslím, že to chalani, ktorí tvorili túto hru majú pekne matematicky spočítané. prvé kolá sú ľahké, tam to rozsekáš jedná báseň. ale potom to začína byť už aj otázkou kontroly. nebudeš sekať s mečom so 4 bodmi po nejakej 2 bodovej hávedi. taktiež využiješ silné kúzlo tak, aby zobralo život čo najťažšej príšere. a nakoniec, budeš musieť aj skartovať peniaze, či fľaštičky. skartovať? aha, o tom som ešte nevravel. je to možnosť zbaviť sa karty, bez jej účinku, ale nie karty s príšerou samozrejme. a zas a znova vravím, ó aké logické, veď si v krčme a dávaš tringelt v podobe minci alebo dary v podobe liečivých fľaštičiek lektvarov alebo železná mena v podobe mečov, štítov ala platba v naturáliach.

ešte možno pár slov o kartách s kúzlami. v tejto hre je naozaj kopec originálnych pôsobení kúzla. naozaj od výmyslu sveta:

  • Reflect - odrazí úder späť v rovnakej hodnote, používať na silné príšery
  • Sacrifice - zaútočí na príšeru silou o počte životov, ktoré hráčovi chýbajú
  • Leech - vycucia život z príšery a pripíše ich hrdinovi
  • Vanish - výmena všetkých kariet z horného riadku
  • Flail - označená karta sa vloží naspäť do balíčka kariet
  • Potionize - premeň kartu na kartu s lektvarom života
  • Betrayal - prinúti monštrum napadnúť svojho suseda
  • Frenzy - zautoč zbraňou, ktorú máš v ruke dva krát

to boli niektoré karty, ktoré som si už odomkol kúpením, ale je tam ešte aspoň 30 kariet, ktoré sú zamknuté, napríklad:

  • Blood Pact - vymeň si počet životov s počtom životov príšery
  • Tame - daj si monštrum do ruky a bojuj ním - aha... dostal som sa do prúseru. hore píšem o logike, že nejde dať príšeru do ruky, a ajhľa, tu je na to kúzlo, to som teda nevedel. ale kúzlo je kúzlo, kúzla nemusia byť nutne logické, potom by neboli kúzla.
  • Champion - vyjdi z dungeonu víťazne, karta za 1000 mincí :-)

podľa screenshotov môžeš zistiť, že hrá má ešte kopec alternatív, napríklad si skladáš svoj balíček, alebo sú tam nejaké questy, či súperenie s inými hráčmi o počet bodov. to sú už funkcie pre fajn-šmerkov. čo môžem vytknúť. má to slabší príbeh, alebo žiadny. tým, že vyhrávaš hry sa nejako nikam nedostaneš. furt tá istá krčma, možno len ten troll krupiér sa zmení za inakšieho kartára. môžno pribudnú aj iné karty príšer. je to všetko možné. ale to sú len technické rozšírenia hry. príbeh. príbeh. príbeh. ten nech sa ešte trocha zlepší.

čo je to správny inventár?

na záver by som chcel napísať len toľko. z rôznych RPG hier poznáme inventár, kde sú okienka pri postave hrdinu, kde si ukladáš rôzne zbrane, brnenie, odev, amulety, prstene, topánky, opasky. 

článok je zamknutý

chceš vedieť, ako to skončilo?
zdieľaj hru a čítaj ďalej

ďakujeme, že hru zdielaš a rozprávaš o nás kade-tade

a vedľa máš celú šachovnicu s voľnými okienkami, ktorú môžeš zapratať ešte s ďalšími haraburdami predmetov rôznych technických parametrov. jednoducho ako v čínskom obchode. niektoré hry si uvedomujú nezmyselnosť takého inventára a možnosť nosiť 100 predmetov so sebou. je to hlúposť. tak vymysleli, že každá vec bude mať váhu a limitujú inventár podľa hmotnosti. aj to je hlúposť. hra Card Crawl nás učí, čo nie je hlúpe. máme len dve ruky. máme obmedzený priestor v batohu. a takto reálne by mal vyzerať každý inventár v dobrej hre.

posledná poznámka, ktorú si nedokážem odpustiť. hral si hru A Dark Room? v nej prinesieš najprv len par polienok dreva v ruke. potom máš batoh, kde strčíš viac. ďalej si urobíš vozíček, kde sa Ti už viac veci zmestí. a potom? vyrobíš si voz, pomocou ktorého ešte viac jedla, vody a veci prevezieš. a až tak môžeš objavovať krajinu. tento postup sa mi páči. to je základ pre správny inventár a spôsob, ako naložiť s predmety v RPG hrách. howg. dohovoril som, koniec.

Plusy

nemôžeš mať naraz v ruke štít aj pergamen s kúzlom, ani 200 kíl mečov v batohu

Mínusy

chcelo by to rozšíriť karty aj na ďalšie časti tela, napríklad dýka za opaskom, mešec na zlatiaky a podobne

linky

https://apps.apple.com/us/app/card-crawl/id950955524
Available on the App StoreGet it on Google playAvailable on Steam

video

screenshoty

Card Crawl
Card Crawl
Card Crawl
Card Crawl
Card Crawl
Card Crawl
Card Crawl
Card Crawl

Ulož si screenshoty:

hodnotenie

hodnotím hru na 4 a ty?

späť na hlavnú stránku