Chuchel

Chuchel

adventúrky04. január 2020
ikona - Chuchel

Chuchel - čo už viac môžeš čakať od tvorcov Machinarium, či Samorost? opäť perfektnú zábavu, skvelú hudbu a zvuky, či pazvuky. ale naročnosť bola nízka. no deti z tejto hry šalejú od radosti, takže pozor, budeš im musieť mobil z ruky vytrhnúť, inač Ti ho sami nedajú.

chuchel je nářez! chuchel je pařba! chuchel je česká hra a dve krásne slovíčka s písmenom ř, ktoré my Slováci nemáme, sú absolútne dokonalým popisom hry. hrať hru znamená dostať energickú dávku zábavy v podobe animácie, hudby a zvukových efektov, na aké sme od Amanita Design zvyknutí. 

na hru nepotrebuješ logické myslenie

lebo je to hra o skúšaní všetkých možností, pri ktorých sa nasmeješ, čo všetko dokáže ten panáčik, čo vyzerá ako žaluď a tá potvorka, čo vyzerá ako myška, vystrojiť. aj keď je tento blog o hrách pre vekom 35+, má obrovský fanklub v radoch detí od okolo 4 až 6 rokov. tie decká sú z hry zbláznené. pusti chuchela, dať dieťaťu mobil a máš na hodinu o opatrovanie postarané :-) ideálne, ak hru pred tým celú prejdeš, aby sa sprístupnili všetky levely, pretože deti nemajú trpezlivosť a radi budú skákať z levelu do levelu a nikdy sa nenasýtia tejto hry. pozor! môžu revať, keď budeš chcieť, aby hru ukončili a šli sa venovať niečomu inému. jednoducho na deťoch uvidíš tú závislosť na hraní.

  • príbeh je výstižný = chcem svoju čerešničku a urobím všetko preto, aby som ju získal! 
  • zápletka je tiež výstižná = malá potvorka, ktorá stále kradne čerešňu do ďalších levelov.
  • koniec je nanajvýš výstižný = prezradím? áno, veď je to len detail: tá veľa potvora, čo jej vidieť len čiernu ruku, sa na konci bude pachtiť za hruškou! žeby chuchel 2?

hra má mnoho levelov. nechce sa mi ich počítať, ale je ich pomerne dosť. niektoré sú kratšie a jednoduchšie, iné zložitejšie. ale stupeň zložitosti vôbec nie je vysoký, skôr veľmi nízky, takže sa nikde nezasekneš a ani nikde si veľmi hlavičku nepotrápiš. takže hru prejdeš relatívne skoro celú až do konca.

keď vyriešiš jeden level, pokračuješ do ďalšieho. jedna hra = jeden level. zvládnutý level si môžeš opäť zahrať, ak chceš, ale nič tým nezískaš. žiadne parametre, alebo nejaké veci sa medzi levelmi neprenášajú, lebo tam žiadne parametre hrdinu, alebo nejaký inventár nie je. načo, ved je to adventúra, alebo puzzle? hmm... teraz neviem, asi zaradím pre hry aj druhú pomocnú kategorizáciu na tomto webe.

poďme si opísať nejaký level

napríklad level 2. ten je asi najstručnejší. úvodnou animáciou sem čierna ruka donesie nášho chuchela (tak budem volať postavičku žaluďa, OK?) na ľavo a na pravo čierna ruka donesie jednu čerešničku. chuchel tam stojí a ukazuje, že chce čerešňu. takže klikneš na čerešňu a on sa k nej plúžiacim sa pohybom približuje, keď tu zrazu pribehne malá fialová potvorka (budem ju volať myška, OK?) a postaví sa medzi chuchela a čerešňu. ten opäť stojí a myká rúčkou tak, aby odohnal myš preč od "jeho" čerešne. klikneš na čerešňu, ale ta sa spolu s myškou odstrelí a zobrazí sa na druhej strane. ak sa rozbehneš a chceš opäť chytiť čerešňu, tak sa stane to isté. ak sa chuchel nudí a len tak postáva, zdvihne svoju žaluďovú čiapočku a vypustí nejakú muchu, či čo. alebo spraví stojku na jednej ruke. pekné. môžeš sa k myši a čerešničke priblížiť pomaly, postupne, krok za krokom, ale keď potom na ňu skočíš, bác.. zase myš ujde aj s čerešňou na poza obrazovku na druhú stranu. po chvíli sa zjaví značka z otáznikom, ako nápoveď a ukáže Ti, čo máš robiť. musíš ísť pomaličky dozadu a prejsť poza obrazovku (to som vymyslel taký zvrat, že poza obrazovku znamená, keď odídeš v ľavo a prídeš v pravo, akoby si obehol celú zemeguľu) a objavíš sa pri čerešničke. myš kuká opačným smerom, takže klik na čerešňu a? máš ju, hurá. no príde čierna ruka a drbne do ďalšieho levelu, kde už čerešnička visí zo stromu.

a tak idú leveli ďalej, jeden za druhým ako hráš túto skvelú hru na mobile, či na tablete. ja som ju hral na mobile a verím, že na tablete s veľkou obrazovkou by bol grafický zážitok ešte krajší.

  • oceňujem, koľko animácií musel grafik hry zvládnuť nakresliť. naozaj moja úcta pane! napríklad keď hru hrá dieťa, nechce vydržať, pokiaľ sa animácia skončí a kliká a kliká a nič sa nedeje, postavička akoby nereaguje. lenže to je jasné, veď sa prehráva animácia. a tej animácie je oveľa viac ako samotných klikov v hre. áno to sa mi samozrejme páči. (deťom nie)
  • ďalej oceňujem, koľko rôznych variant a rôznych slepých cestičiek, pri skúšaní možností je pripravených, aby hráča hra zabavila. a o tom to je. sú niektoré hry, kde keď na to klikneš, napíše: Nie, toto nemôžeš použiť. a potom len klikáš a klikáš a odklikávaš túto blbú hlášku stále dookola. toto sa pri chuchelovi stať nemôže. každý a jeden predmet, postava, udalosť, jednoducho Event ma svoju animáciu, ktorá je humorná a zábavná. i keď je samozrejme len jedna správna cesta, ktorá Ťa posúva do nasledujúcich častí hry, veľmi rád si pozrieš všetky možnosti, preto si vieš level pustiť opäť a zisťovať ďalšie možnosti. je to ak v hre Office Quest, o ktorej ešte napíšem.
  • taktiež oceňujem, prehľadnosť levelov. pozrieš a vidíš jasne a zreteľne, o čo tam asi pôjde. ak je čerešnička na strome a chuchel pod ňou, tak asi musím zistiť, ako sa vyšplhať na strom aby som ju odtrhol, no nie?
  • a najviac oceňujem, že hra nepotrebuje žiadne slovo a tým pádom ani preklady do angličtiny a cudzích jazykov. aj ja chcem urobiť hru, kde nebude ani jedno slovo, lebo tvoriť hru a písať v slovenčine je pekné. ale potom to preložiť všetko do angličtiny je zabiják. ja už niekoľko dní sedím pri Exceli a prekladám všetky hlášky, ktoré som v mojej hre napísal a niet konca kraja. takto budem mať pokoj. hra bez slov je samozrejme špecialitou tvorcov hry Chuchel.

porovnajme Chuchel s ostatnými hrami od Amanita Design

chalani z Amanita Design sú samozrejme majstri. aj v grafike, aj v hudbe a zvukových efektoch. a všetky ich veľké hry boli pecky. toto je môj osobný rebríček hier:

  1. miesto - Machinárium - suverénne najlepšia hra a zároveň asi najťažšia a asi aj najdlhšia, bola to typická adventúra, ktorá pohladila srdce a dušu. s deťmi sme ju nazvali Robotík :-)
  2. miesto - Samorost 3 - hra na mňa zapôsobila viac hudbou a zvukmi, ako grafikou. 
  3. miesto - Chuchel - sorry chuchel, biely týpko zo Samorostu mal lepšiu atmosféru a nebol až tak detský, ako Ty chuchel

článok je zamknutý

chceš vedieť, ako to skončilo?
zdieľaj hru a čítaj ďalej

ďakujeme, že hru zdielaš a rozprávaš o nás kade-tade

staršie hry ako Chuchel:

novšie hry ako Chuchel:

  • Creaks - uvidíme čo to bude, ale grafika je nejaká počiernejšia, zatiaľ ma to nezaujalo
  • Pilgrims - vyzerá veľmi dobre, grafika OK, niečo s kartami, čo sa mi páči, atmosféra typické Česko s čertom a Rumcajs-om, do tej sa určite pustím

takže verdikt pre hru Chuchel je: ak si nehral nič od Amanita Design, začať Chuchelom, je OK. a potom v jednom tempe na všetky ostatné hry, lebo jednoducho patria medzi svetovú špičku medzi hrami!

Plusy

skvelá animácia, skvelá hudba, skvelá zábava

Mínusy

trocha detské, jednoduché puzzle

linky

https://amanita-design.net/games/chuchel.html
Available on the App StoreGet it on Google playAviable on itch.ioAvailable on Steam

video

screenshoty

Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel
Chuchel

Ulož si screenshoty:

hodnotenie

hodnotím hru na 4 a ty?

späť na hlavnú stránku