Oquonie
puzzle • 18. január 2019Oquonie - z tej hry ma išlo poraziť! nádherná čienobiela čiarová grafika majstrovského umelca. a hra? totálna šialenota bez toho, aby si mal potuchy, o čo tam vlastne ide.
ako začať? potrebujem trpezlivosť, aby som napísal o hre Oquonie a ešte väčšiu trpezlivosť bude potrebovať každý hráč, kto chce hru hrať a mať v nej nejaký progres, dostať sa niekam ďalej. pretože väčšinou blúdiš stále dookola a zase dookola.
labyrint, ktorý je konečne poriadne bludisko
ak si si myslel, že si už hral hru typu dungeon crawler, kde boli kilometre chodieb v bludisku bez mapy a nestratil si orientáciu a všetky zákutia si prešiel, do každej slepej cestičky si nazrel, tak v tejto hre sa stratíš.
je to dungeon tvorený isometrickými miestnosťami veľkosti 3x3 dlažby, kde vidíš zadné steny a predné sú priesvitné. prechádzaš z miestnosti do miestnosti. hore sa zobrazujú 3 ikony. dole sa zobrazujú postavičky, ktoré Ti niečo hovoria.
slová v tejto hre nenájdeš. len ikony.
princíp hry je následovný:
- ak nájdeš a zoberieš 3 rovnaké ikony, zmeníš sa na to stvorenie, čo je na ikone
- sú dvere, cez ktoré môžeš chodiť len v konkrétnom stvorení
- existujú mapy, ktoré žiaľ sú strašne zložité na pochopenie a predstavivosť
- sú tam červené stĺpy, ktoré musíš aktivovať
- pri postave so žralokom sa môžeš resetnúť na počiatočné stvorenie
- teleportuješ sa medzi levelmi animáciou pádom a rozbitím celého priestoru = pekné
je niekoľko stvorení - postáv, ktoré ovládaš:
- humanoid, ktorý vyzerá ako človek s hrubým krkom
- prasa
- zajac
- nejaký vták s ostrým zobákom
- chlapček zo šupinatou hlavou
- ryba
- mačka - tu som skončil s trpezlivosťou
hra sa hraje asi takto. si humanoid, pozbieraš všetky ikony prasaťa, premeníš sa na prasa a teleportuješ sa do ďalšieho levelu. potom pozbieraš všetky ikony zajaca, premeníš sa na zajaca a zase sa teleportuješ do ďalšieho levelu. no, ale také jednoduché, to zasa nie je! prečo?
lebo existujú svinstvá a záludne podlosti a abnormálne nelogickosti bludiska:
- ak z jednej miestnosti prejdeš do druhej a hneď pôjdeš späť, môžeš sa ocitnúť v úplne inej miestnosti
- sú miestnosti, do ktorých sa prechádza cez stenu, ale len v jednom stvorení
- ak sa teleportuješ do nového levela, nezabudni si ešte z pôvodného zobrať nejaké ikony zo sebou, lebo v tom druhom budú len dve a Ty potrebuješ tri
- poser niečo a môžeš ísť od znovu dookola, žiaden save a load
- niekde sú na podlahe šípky, ale tie nič neznamenajú
- celý čas netušíš o čo ide a nevieš, v akej časti hry sa nachádzaš. keď som hru hral, sám som nevedel, či som už pri konci, alebo kde?
hra sa snaží mať príbeh. pobehuje a zjavuje sa tam nejaký duch, ktorý Ťa vystraší. on niečo predstavuje, ale čo?
hra nemá žiadne texty. autor hry píše: Oquonie is a textless isometric puzzle game. hra nemá menu. hra nemá tutoriál (hahahaaaaa). hra nemá ani len start new game. preto screenshoty, ktoré som cvakol sú hlboko v hre, hlboko v bludisku. na webe nachádzam aj obrázky z takých miestností, ktoré som ešte nikdy nevidel, čo znamená, že ešte mám čo robiť.
čiarová grafika je úchvatným výtvarným dielom
kúp si sadu 3 čiernych gelových pier hrúbky 0.3, 0.7 a 1.0 a začnite kresliť miestnosti v axonometrickom zobrazení. najprv si na podložku narysuj kváder so štvorcovou podstavou. základňu si rozdeľ na 9 polí. zadnú ľavu a zadnú pravú stenu si tiež rozdeľ na tretiny. a kresli, ak si majster. ja som to skúšal a zistil som, že to nie je vôbec jednoduché. potom som začal využívať techniku 3D. vymodeloval som si v SketchUp-e miestnosť len v náznaku kvádrov, vytlačil na A4 (mimochodom, rozmer A4 je 297x210 mm a ak chceš vedieť ďalšie rozmery, tak ich nájdeš na digitalnatlaciaren.sk/formaty) a potom som perom obkresľoval a šrafoval. škicu som potom naskenoval a v Adobe Illustrator. na obrázok som aplikoval trace a premenil na krivky - a výsledok už bol lepší.
samozrejme, v hrách ako je Oquonie sa nekreslia celé miestnosti. kreslia sa jednotlivé časti, ktoré sa potom pospájajú ako lego a vznikne priestor. napríklad podlaha je 3x3 a stačí nakresliť iba jeden diel, ktorý sa opakovane naukladá k sebe. oproti 2D tile grafike, pri tejto isometrickej grafike musíš ale rátať aj s z-indexom. to znamená, že sa jednotlivé časti prekrývajú. podlahu začni ukladať od zadu smerom dopredu, čiže poslednú uložíš úplne spodnú dlaždicu v strede.
takto má hra nakreslené typy dlaždíc, dverí, stien, plotov. a keď je miestnosť poskladaná, tak tam poukladáš objekty a hotovo. tento štýl grafiky si pamätám z hier na počítači ZX Spectrum, boli rovnako nádherné ako Oquonie, avšak boli len pixelové. Táto hra má grafiku krásnu do každého detailu, napríklad na spílenom tráme vidieť letokruhy z dvera a tieňovanie.
ďakujeme, že hru zdielaš a rozprávaš o nás kade-tade
hudba je primeraná k hre. našiel som link na soundtrack sountrack.
záverom chcem povedať, že grafika prekonáva hrateľnosť. hraj ju na veľkej obrazovke, aby si si vychutnal do sýta grafickú stránku. a maj trpezlivosť pri hraní, lebo hrať túto hru, je ako mať triesku v zadku, ale usmievať sa nad nádherou grafiky.
Plusy
veľmi veľmi krásna čiarová grafika, isometrický štýl, ktorý milujem, bez slov, len piktogramyMínusy
hra zmizla z App Store aj z Google Play, tažké puzzle, treba čítať návod na webelinky
https://oquonie.100r.covideo
screenshoty
hodnotenie
hodnotím hru na 5 a ty?