Silmaris

Silmaris

stratégia31. december 2019
ikona - Silmaris

Silmaris - strategická hra o dobíjaní miest, budovaní armády, špionáže, dobrodružstiev, prelínaná príbehmi. hral som ju tak, že som sa od nej nemohol odtrhnúť. chcel som zjednotiť celé kráľovstvo a keď sa mi to podarilo, čosi sa stalo...

pamätáš si hru Defender of the Crown, ktorú sme hrali na gymnáziu na PP06-tke asi pred 30-timi rokmi? tu máš link na youtube, ak si to nepamätáš. dlho, dlho som hľadal hru v tomto duchu - "krajina je roztrieštená a treba ju zjednotiť do jedného kráľovstva." skúsil som veľa hier, ale žiadna mi nepasovala tak, ako sa mi páčil defender. a potom som ju našiel!

hra Silmaris ma lákala a zopár dní som odolával, pokiaľ som si ju kúpil a urobil som veľmi dobre. stálo to za to! bola to hra presne v duchu:

krajina je roztrieštená, zjednoť ju do jedného kráľovstva

kráľ je mrtvý. nech žije kráľ. (ale ktorý konkrétne?)

v hre nie je žiadna konkrétna krajina, ako to bolo Anglicko v prípade defendera, ale to vôbec nevadilo. hra Silmaris je stratégia. a musím povedať, že je to Stratégia s veľkým S, ba čo viac, povedal by som, že aj so všetkými veľkými písmenami - stratégia. to, ako zjednotiť krajinu sa dá naozaj rôznymi spôsobmi... ops, opravujem, budeš to skúšať rôznymi spôsobmi, ale ktorým sa Ti to podarí? už hneď na začiatku hry si zvolíš, ako chceš vládnuť. máš 5 spôsobov vládnutia:

  1. Adventure - odvahou a dobrodružstvom
  2. War - silnou neľútostnou železnou rukou
  3. Influence - diplomatickým vyjednávaním
  4. Intrigue - intrigami, špionážou, škodiť potajme
  5. Knowledge - múdro, opatrne a dobrosrdečne

hra, podľa zvoleného spôsobu vládnutia, Ťa bude odmeňovať, alebo trestať v situáciách, ktoré nastanú. veď sám uvidíš. ale nakoniec to nie je až tak podstatné. ja som hral múdro, opatrne a dobrosrdečne a postupne som sa naučil, ako správne reagovať. verím, že hra je tak dokonalá, že rovnako sa môžeš naučiť hrať hru správne aj s inými spôsobmi.

Thylla - Tvoje mesto. tam si kráľ. keď Tvoji nepriatelia Thyllu dobijú, tak si skončil. ale skončiť môžeš aj úplne inakšie. v screenshotoch nájdeš Achievements, ktoré som dosiahol - to sú možné konce. vidíš, je tam aj veľké Victory v 69 ťahu? z desiatok hier, čo som Silmaris hral stále dookola len jedno jediné víťazstvo sa mi podarilo. chýbajú mi ešte 3 neznáme konce, jedno viem, čo je, ďalšie netuším.

ale vráťme sa do krajiny, alebo do sveta. zistíš, že proti Tebe bojujú tieto mesta (a ich krajiny): Falador, Arhaven, Tholem, Edelmar a Zelheir. Tvojou úlohou je ich získať. dobyť ako vazalov, alebo diplomaticky spriateliť. je to na Tebe. na mape sa budú objavovať aj ďalšie lokácie okrem miest. tam sa budeš vyberať za dobrodružstvom, budeš bojovať z netvormi, hľadať poklady, objavovať neznáme.

hra je na ťahy. alebo na turnusy (po anglicky TURN), to je lepšie slovo, lebo počas jedného turnusu budeš vykonávať viacero akcií. každý turnus začne príbehom, čo sa v krajine, alebo v meste stalo. a Ty, ako kráľ sa musíš rozhodovať v štýle Gamebooku - Choose your own adventure. aj keď vidíš odmenu pri možných variantoch voľby, to ešte neznamená, že si zvolil správe. a už tu sa ukazuje aké má hra geniálne premyslené príbehy. nie je to také jednoduché, že najprv zvolím A, potom B = aha B je správne, tak už vždy zvolím B. ono to Tvoje rozhodnutie môže mať dopad v ďalších turnusoch. a niektoré voľby sú naozaj zlé a smrtiace, iné pomôžu, alebo neurobia nič. variabilita všetkých možnosti je naozaj vysoká, preto odporúčam, aby si si na začiatku vybral spôsob vládnutia a potom jednotlivé príbehy podľa toho klikal. iba tak sa postupne naučíš, ako hra reaguje na Tvoje rozhodnutia. príbehov je 50! teda po 50 turnuse už príbehy neboli. a koniec bol blízko!

Našli, moji rádcové, našli?

čo by si to bol za despotický kráľ, ak by si nemal radcov? radcov máš. piatich. radcov je na výber mnoho a každý má pole pôsobenia, podľa spôsobu vládnutia, v ktorom Ti radí, čiže Adventure, War, Influence, Intrigue, Knowledge. keď ideš robiť nejaké akcie, tak na to musíš využiť svojho radcu. a asi chápeš, že nemôžeš poslať bojovať - War - takého radcu, ktorý je zodpovedný napríklad za Adventure, lebo budeš vo veľkej nevýhode. našťastie, sú aj radcovia, ktoré majú schopnosti radiť a konať akcie v dvoch spôsoboch vládnutia

aj radcovia sú lepší a horši. resp. majú viac bodov - kociek a iný menej. zatiaľ čo taká radkyňa Edna má len jeden bod za múdrosť, top radca Rovius má 4 bodov a k tomu ešte aj 2 body za diplomaciu a radkyňa Ella ma dokonca 5 bodov za dobrodružstvo. čím viac bodov majú radcovia, tým viac kociek môžeš zatočiť a získať pri každom konci turnusu.

  spoiler / návod / stratégia: hneď zo začiatku daj demisiu všetkým jednobodovým radcom a za body osudu (Fate points) si nakúp tých TOP radcov. najprv možno tých múdrych, neskôr v hre tých vojnových. veľa kociek - bodov = veľa akcií za jeden turnus!

kocky, alebo body, ktoré tu spomínam, sú najdôležitejšou hodnotou v hre. kockami sa všetko platí a prebíja. napríklad ideš bojovať a chceš dobiť nejaké mesto. mesto má napríklad 20 čiernych kociek vojny, čiže v ponímaní, silného vojska + obrany hradieb. ak tam zavítaš s 5-timi kockami vojny, tak Ťa rozprášia jedná báseň. i keď nejakú šancu máš. akú? no 5 ku 20. 

hra vypočítava Risk faktor pri zlyhaní. ak teda zaútočíš, kocky sa roztočia a kto získa viac, ten vyhráva. ak prehráš v kockách, môžeš sa hneď opäť pokúsiť opakovať roztočenie (alebo hádzanie) kockami a dúfať, že budeš mať šťastie. ku kockám môžeš aj prihodiť Fate points na zvýšenie možnosti výhry, ale štatistiku neodrbeš. táto časť náhody sa mi v hre páčila. nebol si na nej úplne závislý, ale niekedy nasrala.

aha, Fate points, alebo body osudu, ak chceš. to sú celkom fajn body, takže pozor, za nich nakupuješ radcov a získavaš ich pri rozhodnutiach v príbehu. na začiatku ich budeš mať málo, ku konci tiež, v priebehu hry ich nebudeš mať vôbec a naučíš sa nimi šetriť. sú naozaj dôležité.

v hre nie sú nikde použité peniaze, alebo mince, alebo zlato, alebo striebro, alebo diamanty, alebo šperky, alebo americké doláre, alebo eura, alebo bitcoiny, alebo akcie, alebo opcie, alebo fondy, alebo iné deriváty finančných produktov = to všetko sú spojené v jednom = vo bodoch osudu. kiež by to tak bolo aj v reálnom svete: ... ta keľo ši dneškaj zarobel? pejc body osudu. ta neh ce motor nezrazí, kec pujdzeš večar zo s karčmy, bo doraz dva body osudu straciš ...

pokračujme, pokračujme dôstojne. napísal som, že v hre:

  • sú mestá, ktoré treba dobyť
  • sú tam rôzne lokality s dobrodružstvami
  • sú tam príbehy, na ktoré treba reagovať rozhodovaním
  • sú tam radcovia
  • sú tam kocky a body
  • čo ešte?

je tam ešte možnosť obchodovania s priateľskými mestami, alebo vyberanie poplatkov od dobytých miest, potom premena kociek medzi sebou a medzi bodmi osudu.

je tam ešte možnosť expandovania dôležitých budov vo vlastnom meste a to konkrétne:

  • kasárne, aby si mal viac vojakov
  • stajne, aby si sa mohol vydať na viac dobrodružstiev
  • knižnica, aby si mal viac múdrosti - toto som si upgradoval ako prvé, lebo žlté kocky múdrosti treba na expandovanie
  • palác, aby si mal väčší diplomatický vplyv 
  • veža špiónov, aby si mohol viac intríg páchať (pozor, nemýliť si s filmom Most špiónov)

upgrade je možný iba raz a z kapacity 12 sa zvýši na 24 a to stačí na dohranie hry do víťazného konca. 

je tam ešte možnosť získavať rôzne predmety a amulety, ktoré zvyšujú počet kociek - schopnosti radcu, ktorý predmet používa. tiež pekné. 

keď prehráš, tak hneď začneš hrať novú hru

takto sa hra Silmaris hraje v jednej vetičke. stále dookola. stále odzačiatku. a napriek tomu Ťa to bude stále baviť. príbehy prichádzajú náhodne, čo hru robí zaujímavú. monotónnosť v neustálych začatiach nových hier sa nekoná. nebudeš ju cítiť. budeš len chcieť rozohrať hru tak, aby si dobyl čo najviac miest, aby si sa vysporiadal zo všetkým, čo Ti príbehy prinesú a prežil. budeš dávať NEXT TURN a v hlave budeš mať už plán, čo potrebuješ urobiť v nasledujúcich krokoch a modliť sa, aby sa kocky zatočili v Tvoj prospech.

nakoniec budeš mať pod kontrolou všetky mesta. víťazstvo je na dosah. tešíš sa. keď sa zrazu niečo stane.

čo?

toto ešte nie je koniec?

hra ide ďalej, aj keď mám pod kontrolou všetky mestá?


článok je zamknutý

chceš vedieť, ako to skončilo?
zdieľaj hru a čítaj ďalej

ďakujeme, že hru zdielaš a rozprávaš o nás kade-tade

ten sviniar Azel! 

Azel a jeho kult Harmony! 

Azel Cult of HarmonyAzel Cult of HarmonyAzel Cult of Harmony

to bolo riadne prekvapko. najprv som toho Azela v príbehu mal rad. prišiel ako otrhaný žobrák. dostaval som za to, že som ho pustil do mesta body osudu. povolil som mu usídliť sa na námestí, ďalšie body osudu, super. potom ale začal mojich radcov obracať na svoju vieru až sa jeho nehanebný kult rozmnožil natoľko, že som dostal dýkou do ľadviny a bol koniec. tak som toho Azela nepustil do mesta, kašlať na body osudu, vybil som ho vojakmi, no on sa rozšíril po ostatných mestách a vyhlásil mi vojnu, ktorú som nezvládol a mesto Thylla padlo. opäť smrť.

tak znova od začiatku. neviem sám, či Ti to mám písať, ako to s kultom Azel ďalej bolo, aby som neprezrádzal krásny koniec hry. milujem, ak majú hry koniec. zanechá to príjemný dojem a radosť, že si hru dohral. i keď mi chýbajú ešte 3 konce, ako som spomínal, nie som taký pedant, žeby som teraz hral a hral hru, pokiaľ všetky konce zažijem. 

a to je na hre pekné, že som prešiel naozaj skoro všetko a až potom som dosiahol víťazstvo. ale musím priznať, ten koniec bol fakt na vážkach. jedna - dve kocky v môj neprospech a mohol som hrať odznova. koľko? jedna hra na 69 turnusov cca 2 hodiny! tak si to teda zober, koľko hodín som pri hre strávil. kua.. ale stálo to za to! 

Silmaris je stratégia s vynikajúcou atmosférou a skvelými príbehmi.

PS: nedá mi ešte dopísať, že pri hre som mal veľké asociácie s fenoménom Game of Thrones = Hry o tróny. jednak tam boli samozvaní králi a kráľovné. zasek tam tiež bol ten kult, ako kult veľkého vrabčiaka (High Sparrow). aj toho Azela som volal vtáčkár, lebo keď sa prvý krát objavil, mal nakreslené také vtáčiky okolo seba. 

boli tam draci, aj vojsko a bitky, či intrigy, dokonca aj svadba, kde som si bral nejakú urodzenú dcéru kráľa z vedľajšieho mesta. možno sa tvorcovia tiež inšpirovali Hrou o tróny. 

každopádne Silmaris je krásny fantasy svet, ktorý polahodí dušu každému nadšencovi tohto žánru.


Plusy

perfektná atmosféra, stratégia s rôznymi taktikami, zjednotením miest hra nekončí, ale?

Mínusy

niektoré príbehy dlhé, ak nevieš dobre po anglicky, tak preskakuješ v čítaní, ale keďže hráš hru stále dookola, nakoniec si tie príbehy prečítaš celé až do konca

linky

https://www.silmaris.net
Available on the App StoreGet it on Google play

video

screenshoty

Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris
Silmaris

Ulož si screenshoty:

hodnotenie

hodnotím hru na 5 a ty?

späť na hlavnú stránku